Zmiana na stanowisku Rzecznika Praw Pasażera Kolei. Kamil Świętoń zastąpił Joannę Marcinkowską, która pełniła tę funkcję od początku istnienia tej instytucji, czyli od 2017 roku. W poprzednim roku wpłynęło ponad 300 wniosków pasażerów o polubowne rozwiązanie sporów z przewoźnikami.
Prezes Urzędu Transportu Kolejowego Ignacy Góra powołał na pięcioletnią kadencję nowego Rzecznika Praw Pasażera Kolei (RPPK). Od 6 października br. jest nim Kamil Świętoń. Z wykształcenia prawnik, ukończył Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
Nowy RPPK z doświadczeniem w sprawach pasażerów Przed objęciem stanowiska RPPK przez ponad dekadę pracował w Urzędzie Transportu Kolejowego w komórkach organizacyjnych związanych z prawami pasażerów i przewozami pasażerskimi, w tym ostatnich 6 lat na stanowisku naczelnika wydziału. Wcześniej również pracował w branży kolejowej. Ma duże doświadczenie w świadczeniu pomocy pasażerom w przysługujących im prawach.
W ostatnim czasie z ramienia UTK był zaangażowany w projekty związane z poprawą dostępności kolei dla osób z niepełnosprawnościami oraz o szczególnych potrzebach. Interesuje się koleją, nowymi technologiami, a w wolnych chwilach pochłaniają go wędrówki górskie.
Rzecznik Praw Pasażera Kolei działa przy prezesie UTK i w prowadzonych sprawach jest niezależny od organu regulacyjnego. Prowadzi postępowania w sprawie pozasądowego rozwiązywania sporów w sprawach dotyczących zobowiązań umownych, które wynikają z umów przewozu osób, rzeczy lub zwierząt w transporcie kolejowym oraz w sprawach dotyczących usług świadczonych na rzecz pasażerów przez przewoźnika kolejowego, zarządcę infrastruktury kolejowej, właściciela dworca bądź zarządzającego dworcem.
Forma rozwiązywania sporu przez RPPK należy do tzw. alternatywnych metod rozstrzygania sporów. Są to postępowania, które prowadzone są bez udziału sądu powszechnego, są dla pasażera bezpłatne i mają charakter dobrowolny. Sposób prowadzenia postepowań przed RPPK reguluje rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Budownictwa z 25 kwietnia 2017 r.
O pomoc lub radę do RPPK można się zwrócić w każdej sytuacji, w której pasażer złożył do przewoźnika kolejowego reklamację związaną z określonym roszczeniem finansowym, lecz jego odpowiedź była niesatysfakcjonująca.
W 2024 r. do Rzecznika wpłynęło 307 wniosków o wszczęcie postępowań polubownych. Dotyczyły one przede wszystkim:
- odszkodowań z powodu opóźnienia lub odwołania pociągów,
- zwrotu należności za niewykorzystane bilety,
- odwołań od wezwania do zapłaty,
- odszkodowań z powodu obniżonego komfortu podróży.
Dodatkowo Rzecznik Praw Pasażera Kolei wraz z zespołem uczestniczy w różnych inicjatywach edukacyjnych, szkoleniach i konferencjach, a także współorganizuje Dzień Pasażera na dworcach kolejowych w całej Polsce.
Pasażerowie mogą składać skargi również do Prezesa UTK, który podejmuje działania ustawowe – interweniuje w sprawach indywidualnych oraz zbiorowych, wszczyna postępowania administracyjne dotyczące naruszeń praw pasażerów oraz nakładania kar pieniężnych, przeprowadza kontrole czy obliguje podmioty kolejowe do konkretnych działań.
Drugi w historii Rzecznik Praw Pasażera Kolei W historii instytucji, jaką jest Rzecznik Praw Pasażera Kolei, Kamil Świętoń będzie drugą osobą pełniącą tę funkcję. Joanna Marcinkowska, radczyni prawna z doświadczeniem w rozwiązywaniu sporów pozasądowych,
została nominowana w 2017 roku. Z kolei pod koniec stycznia 2022 roku
Prezes UTK powołał ją na drugą pięcioletnią kadencję, która miała zakończyć się w 2027 roku.