Partnerzy serwisu:
Pasażer

Kamil Świętoń nowym Rzecznikiem Praw Pasażera Kolei

Dalej Wstecz
Data publikacji:
07-10-2025
Ostatnia modyfikacja:
07-10-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Urząd Transportu Kolejowego

Podziel się ze znajomymi:

PASAŻER
Kamil Świętoń nowym Rzecznikiem Praw Pasażera Kolei
Fot. Urząd Transportu KolejowegoKamil Świętoń - nowy Rzecznik Praw Pasażera Kolei
Zmiana na stanowisku Rzecznika Praw Pasażera Kolei. Kamil Świętoń zastąpił Joannę Marcinkowską, która pełniła tę funkcję od początku istnienia tej instytucji, czyli od 2017 roku. W poprzednim roku wpłynęło ponad 300 wniosków pasażerów o polubowne rozwiązanie sporów z przewoźnikami.

Prezes Urzędu Transportu Kolejowego Ignacy Góra powołał na pięcioletnią kadencję nowego Rzecznika Praw Pasażera Kolei (RPPK). Od 6 października br. jest nim Kamil Świętoń. Z wykształcenia prawnik, ukończył Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.

Nowy RPPK z doświadczeniem w sprawach pasażerów

Przed objęciem stanowiska RPPK przez ponad dekadę pracował w Urzędzie Transportu Kolejowego w komórkach organizacyjnych związanych z prawami pasażerów i przewozami pasażerskimi, w tym ostatnich 6 lat na stanowisku naczelnika wydziału. Wcześniej również pracował w branży kolejowej. Ma duże doświadczenie w świadczeniu pomocy pasażerom w przysługujących im prawach.

W ostatnim czasie z ramienia UTK był zaangażowany w projekty związane z poprawą dostępności kolei dla osób z niepełnosprawnościami oraz o szczególnych potrzebach. Interesuje się koleją, nowymi technologiami, a w wolnych chwilach pochłaniają go wędrówki górskie.

Rzecznik Praw Pasażera Kolei działa przy prezesie UTK i w prowadzonych sprawach jest niezależny od organu regulacyjnego. Prowadzi postępowania w sprawie pozasądowego rozwiązywania sporów w sprawach dotyczących zobowiązań umownych, które wynikają z umów przewozu osób, rzeczy lub zwierząt w transporcie kolejowym oraz w sprawach dotyczących usług świadczonych na rzecz pasażerów przez przewoźnika kolejowego, zarządcę infrastruktury kolejowej, właściciela dworca bądź zarządzającego dworcem.

Forma rozwiązywania sporu przez RPPK należy do tzw. alternatywnych metod rozstrzygania sporów. Są to postępowania, które prowadzone są bez udziału sądu powszechnego, są dla pasażera bezpłatne i mają charakter dobrowolny. Sposób prowadzenia postepowań przed RPPK reguluje rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Budownictwa z 25 kwietnia 2017 r.

O pomoc lub radę do RPPK można się zwrócić w każdej sytuacji, w której pasażer złożył do przewoźnika kolejowego reklamację związaną z określonym roszczeniem finansowym, lecz jego odpowiedź była niesatysfakcjonująca.

W 2024 r. do Rzecznika wpłynęło 307 wniosków o wszczęcie postępowań polubownych. Dotyczyły one przede wszystkim: 
  • odszkodowań z powodu opóźnienia lub odwołania pociągów, 
  • zwrotu należności za niewykorzystane bilety, 
  • odwołań od wezwania do zapłaty, 
  • odszkodowań z powodu obniżonego komfortu podróży.
Dodatkowo Rzecznik Praw Pasażera Kolei wraz z zespołem uczestniczy w różnych inicjatywach edukacyjnych, szkoleniach i konferencjach, a także współorganizuje Dzień Pasażera na dworcach kolejowych w całej Polsce.

Pasażerowie mogą składać skargi również do Prezesa UTK, który podejmuje działania ustawowe – interweniuje w sprawach indywidualnych oraz zbiorowych, wszczyna postępowania administracyjne dotyczące naruszeń praw pasażerów oraz nakładania kar pieniężnych, przeprowadza kontrole czy obliguje podmioty kolejowe do konkretnych działań.

Drugi w historii Rzecznik Praw Pasażera Kolei 

W historii instytucji, jaką jest Rzecznik Praw Pasażera Kolei, Kamil Świętoń będzie drugą osobą pełniącą tę funkcję. Joanna Marcinkowska, radczyni prawna z doświadczeniem w rozwiązywaniu sporów pozasądowych, została nominowana w 2017 roku. Z kolei pod koniec stycznia 2022 roku Prezes UTK powołał ją na drugą pięcioletnią kadencję, która miała zakończyć się w 2027 roku.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

PORR wykonawcą stacji Biała Rawska. Inwestycja na CMK za blisko 150 mln

Infrastruktura

PORR wykonawcą stacji Biała Rawska. Inwestycja na CMK za blisko 150 mln

Daniel Siwak 01 października 2025

Jančura (RegioJet): Udało się w Czechach, uda się w Polsce

Pasażer

UTK podsumował pracę Rzecznika Praw Pasażera Kolei w 2023 r.

Pasażer

UTK podsumował pracę Rzecznika Praw Pasażera Kolei w 2023 r.

Urząd Transportu Kolejowego 10 czerwca 2024

Pasażerowie kolei będą mieli swojego rzecznika

Prawo i polityka

Pasażerowie kolei będą mieli swojego rzecznika

Martyn Janduła 07 grudnia 2016

Zobacz również:

PORR wykonawcą stacji Biała Rawska. Inwestycja na CMK za blisko 150 mln

Infrastruktura

PORR wykonawcą stacji Biała Rawska. Inwestycja na CMK za blisko 150 mln

Daniel Siwak 01 października 2025

Jančura (RegioJet): Udało się w Czechach, uda się w Polsce

Pasażer

UTK podsumował pracę Rzecznika Praw Pasażera Kolei w 2023 r.

Pasażer

UTK podsumował pracę Rzecznika Praw Pasażera Kolei w 2023 r.

Urząd Transportu Kolejowego 10 czerwca 2024

Pasażerowie kolei będą mieli swojego rzecznika

Prawo i polityka

Pasażerowie kolei będą mieli swojego rzecznika

Martyn Janduła 07 grudnia 2016

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij